3 tips til et effektivt og vellykket forretningsmøde
Som virksomhedsejer er der mange til at holde styr på. Der er ingen tvivl om, at denne stilling kræver et stort stykke arbejde og ikke mindst et stort ansvar. En af de ting, som man skal sørge for, er, at forretningsmøder forløber velsmurte og er effektive. Derfor får du i denne artikel tre tips til, hvordan du sikrer det gode forretningsmøde.
Sørg for høj komfort
Til forretningsmøder er det utrolig vigtigt, at alle har det komfortabelt. Det betyder, at de møbler, der er i rummet, skal danne rammer for den høje komfort. Hvis en eller flere sidder dårligt, er der en god chance for, at stemningen vil dale en smule, og folk vil miste både koncentration og tålmodighed, hvilket er to ting, der er vigtige at bibeholde. Hvis forsamlingen mister både tålmodighed og koncentrationer, kan du næsten være sikker på, at du ikke får noget ud af mødet, og du skal derfor sørge for komfortable møbler. Du kan finde stole, der har en høj kvalitet og et professionelt udseende lige her.
Hav styr på tingene
Dette tip er nok det vigtigste af alle, og det er, at du skal have styr på tingene, når du skal afholde et forretningsmøde. Det gælder om at være velforberedt, og det kan du kun blive, hvis du sørger for at forberede dig grundigt. Sørg for at øve din præsentation igennem, så du kan den udenad og dermed kan tale frit for hånden. Hvis det lykkes dig, vil du opnå et bedre flow, og du vil have rig mulighed for at kunne kigge de deltagende i øjnene og hermed opnå en god kontakt med dem.
Hvis du skal benytte visuelle præsentationer under mødet, skal du sørge for, at det hele virker, som det skal. Sådan noget som en kuglepen er også en dum ting at glemme. Du må derfor heller ikke undervurdere de små ting. Der skal være styr på det hele, når du skal holde forretningsmøde. Det får dig til at fremstå professionel, og sådan ønsker enhver seriøs virksomhedsejer selvfølgelig at blive opfattet.
Saml op
Det er en rigtig god ide i slutningen af og efter et endt forretningsmøde at samle op. I slutningen af mødet betyder det, at du skal summere de vigtigste pointer op, så alle i lokalet er helt med på, hvad der er blevet diskuteret til mødet. På den måde er du også sikker på, at alle har fået det samme ud af mødet, og at der ikke hersker tvivl om beslutninger og konklusioner – det ville være ærgerligt senere at opdage, at I slet ikke har været enige om, hvordan en given aftale skulle opfattes og forstås.
Når mødet er endt, er det også en god idé at lave en opsamling, hvor du og eventuelt dine kollegaer evaluerer, hvordan mødet er gået. På den måde bliver der sat ord på, hvad der fungerede godt, og hvad der fungerede knap så godt, hvilket alt sammen kan hjælpe jer til at forbedre det næste forretningsmøde.