Content marketing – Genvejen til salgsleads
Content marketing er den nye dreng i klassen, når det kommer til marketing. Det er et emne, der er højt placeret for tiden, da det er en del af langt de fleste marketingstrategier. Er det ikke allerede noget, du har stiftet bekendtskab med, er det ved at være på tide, hvis du også vil gøre brug af alle fordelene. Vi giver dig her nogle gode tips til, hvordan du kan benytte det som en genvej til flere salgsleads.
Hvad er content marketing?
Er du helt ny inden for dette område, kan det være rart at vide, hvad det er, du skal til at begive dig ud i. Content marketing er en måde at kommunikere med sine kunder og potentielle kunder på. Det gøres med det rigtige indhold, der skaber værdi for kunderne. Det er ikke den traditionelle salgstale med ”Køb vores produkt, for det er det bedste i verden”. Det er indhold, der langt mere er tilpasset, det behov kunden har. Det kan være inspiration, guides, information o.l., der kan være værdiskabende for kunden.
Hvordan kan det give min virksomhed flere salgsleads?
Umiddelbart kan dette lyde som et tiltag, der udelukkende foretages for at please kunden og hjælpe dem. Det kan dog også være en fordel for din virksomhed. Med det rette content (indhold) til kunderne på det rette tidspunkt kan du som afsender sende et signal til kunden om, at du har styr på det, de har behov for. Som afsender af noget content vil du være top-of-mind, når kunderne kommer til et punkt, hvor de er klar til et reelt køb.
Content marketing kan være en måde at brande dit brand på. Det giver brandet mere synlighed, hvis du formår at være til stede med det rette indhold, når forbrugeren har brug for det. Det betyder, at du skal gøre meget ud af at være synlige på søgemaskiner, men det gælder også på sociale medier. Tilgangen til at fange kundens opmærksomhed kan dog være forskellig, alt efter hvilken kanal du anvender til at distribuere dit content med.
Hvordan kommer jeg i gang med content marketing?
Content marketing kan være ligetil, hvis du har forståelse for dine kunder, din konkurrenter og dit eget brand. Du skal sætte dig ind i, hvordan dit indhold bliver unikt i forhold til konkurrenternes. Ellers vil du ikke skille dig ud fra mængden, og din content marketingsstrategi vil ikke medføre de mange salgsleads, som du forventede. Udover at indholdet skal være unikt, er det vigtigt, at det er relevant for kunden. Er det ikke det, vil de blot scrolle videre.
For at dit content skal føre til salgsleads, er du nødt til først at skabe content, der driver kunderne ind på din hjemmeside. Det vil sige content, der er lavet til at skabe trafik. Der er forskel på, om det er trafikgenerende content, eller det er leadgenererende content. Starter du med at have udelukkende leadgenererende content, vil der være mange, der ikke ender som leads, da de ikke kender dit brand endnu. Leadgenererende content fungerer i mange tilfælde bedst, når forbrugeren allerede har stiftet bekendtskab med dit brand. Succesfuld leadgenererende content kan fx give dig et telefonnummer eller e-mailadresse, der gør, at du kommer betydeligt tættere på et salgslead, der kan konverteres til en kunde på kortere eller længere sigt.