En blog om business og pengesager

Den grønne omstilling fylder mere og mere i erhvervslivet

0

Denne artikel indeholder reklame.

Den grønne bølge er efterhånden ved at være svær at benægte. Og overalt i verden bliver forretningsmodellerne omformuleret og reevalueret, så de i højere og højere grad inkluderer bæredygtige elementer og produkter.

I Danmark er dette ingen undtagelse. Og hvor man måske kan se en generel tendens globalt, har man i de danske virksomheder overordnet set valgt at tage trenden til det næste niveau. Overalt i landet bliver produktion, valg af leverandør og transportsystemer lavet om til klimavenlige alternativer, og er man som forretning ikke med på ideen om en bæredygtig produktion eller service, skal man også forvente, at man bliver sorteret fra i processen.

I artiklen her kigger vi ind i, hvordan du som forbruger kan se den bæredygtige omstilling i hverdagen – samt hvordan du selv kan forbedre din adfærd med det klimavenlige.

Grønne alternativer bliver bygningsingeniørens udgangspunkt

En af de områder, hvor man for alvor kan se en grøn omstilling, er på byggebranchen. Her er man for alvor opmærksom på, at alle elementer og processer skal være så bæredygtige som muligt – og for de købende kunder er det faktisk lige så vigtigt, at dette er med i overvejelserne, som projektets pris.

For landets entreprenører betyder det, at man har lagt hele sit fokus om – både når det kommer til valg af elementer og komponenter, men også når det vedrører deres egen markedspositionering. For uden et validt og gennemført standpunkt, køber forbrugerne det ikke. Og det har allerede nu vist sig i flere tilfælde at kunne have fatale konsekvenser.

Noget af det, der særligt har fået opmærksomhed i forbindelse med byggeprojekterne landet over, er, at man i sin indretning også medtænker flora og fauna. For det er utvivlsomt i denne forbindelse, man kan gøre den største forskel som privatperson. Ved at implementerer elementer som sedumtag i sin konstruktion, har man nemlig mulighed for at opnår ganske naturlig isolation, der foruden at kunne spare dig for et væsentlig energiforbrug også bidrager til den lokale fauna.

Danske virksomheden sælger bæredygtighed frem for kvalitet

Man kan selvfølgelig ikke sige, at en bæredygtig strategi og fremgangsmåde ikke er forbundet med kvalitet. Men når det bemærkes, at det hos landets mange byggefirmaer er blevet det fortrukne slagargument, betyder det blot, at det efterhånden fylder mere i salgsargumentationen end bygningsværket selv.

For hvor man førhen byggede nyt for at få en bedre ejendom, bygger man i højere grad nyt i dag for at få en mere energieffektiv eller bæredygtig bolig. Og dette har byggefirmaerne rundt i landet bidt mærke i.

Men det betyder også, at man som byggefirma er nødt til at være med på de seneste tendenser hele tiden. For har man kontrol over, hvad der gør et bygningsværk bæredygtigt, har man også en mere valid berettigelse i branchen – og man vil i høj grad blive tilvalget hos forbrugerne.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.