Gør et godt førstehåndsindtryk, og hiv salget hjem
Dette indhold er sponsoreret og lavet i samarbejde med den/de samarbejdspartnere der links til.
I dag foregår en stor del af salg ved hjælp af onlinekanaler. På den ene side åbner det muligheder, mens det på den anden side umuliggør fysisk kontakt. I denne artikel tager vi udgangspunkt i det klassiske kundemøde, hvor din kundes førstehåndsindtryk af dig afgør mødets succesrate.
Planlæg sted og transport ud fra din kundes præferencer
Den første brik til din kundes opfattelse af dig og din virksomhed finder sted, før du overhovedet har stået ansigt til ansigt med kunden. Selv placeringen af mødet kan være en vigtig faktor for din kunde. Der er trods alt væsentlig forskel på et møde på kontoret, en kaffebar eller golfbanen.
Lav noget research på din kunde, og find ud af, hvilke personlige interesser din kunde har. Hvis der for eksempel er tale om biler, kan en hurtig investering på Motorsportshop.dk gøre din personbil til det perfekte mødested for din kunde. Ellers kan du også sørge for, at kunden bliver samlet op i en moderne bil af en chauffør. Derved kommer du godt fra land, inden mødet er begyndt.
I bund og grund er pointen, at du tænker din kunde ind i mødet på forhånd. Hvad har kunden lyst til? Derudover er det selvfølgelig en balancegang. Arrangeringen af mødet skal tage udgangspunkt i finesser, og undgå fedteri som et taktisk greb. Den smarte kunde vil hurtigt lugte lunten og derved bruge dette til sin egen fordel. Research på kunden, gør dig umage, og kom godt fra start!
Udseendets betydning i en salgssituation
Nogle mener, at skønhed er subjektivt. Andre mener, at skønhed skabes ud fra biologiske sammenkoblinger eller matematiske beregninger. Under alle omstændigheder bliver dit fysiske udseende og din påklædning nøje scannet af kunden, der både bevidst og ubevidst skaber et visuelt billede af din person i hovedet.
En tommelfingerregel er, at en nystrøget skjorte, en flot blazer og et par fine bukser er en sikker vinder. Du udstråler professionalisme og giver indtrykket af seriøsitet. Når det er sagt, kan du sagtens forsøge at udfordre dette ideal, hvis det har til formål at imødekomme kunden. Det kan være, at et mere råt og jordnært udtryk fra blandt andet Usol.dk gør mødet mere uformelt. Det giver et samtaleemne og en mere personlig forbindelse mellem dig og kunden. Igen er det blot vigtigt, at du tilpasser dig kunden så vidt muligt uden at miste din integritet.