Grønne virksomheder sælger mere
I dag er det ikke længere nok at have et attraktivt produkt, hvis man ønsker en stabil forretning med god omsætning og sorte tal på bundlinjen. Forbrugeren kigger mere end nogensinde efter brands og influeres af mange andre faktorer end blot kvalitet og pris. Et godt eksempel på dette er Apple, der igennem dygtig branding har formået blandt andet at overtage markedet for computere, der før tilhørte IBM. Troværdige og attraktive brands klarer sig generelt bedre på markedet, fordi folk kan lide genkendelighed, og fordi de i høj grad påvirkes af, hvad andre køber.
Apple har formået at forbinde sit eget brand med kvaliteter så som moderne innovation, fremtidig teknologi og frem for alt ”coolness”, hvilket folk gerne vil associere sig selv med og derfor køber – uanset prisen. Netop derfor er branding i dag så vigtigt og noget, der er værd at smide penge efter.
Brandværdien er ikke til at kimse af
Men hvordan skaber man så et godt brand? Det handler kort sagt om skabe et brand, som står for nogle kvaliteter, som folk kan nikke genkendende til og gerne vil associere sig selv med. En vigtig brandingkvalitet, som gør sig gældende på tværs af brancher, og i dag er rigtig eftertragtet, er det at være grøn. En grøn virksomhed, der driver forretning med omtanke og satser på bæredygtighed, miljøvenlighed og så videre, har nemmere ved at slå igennem til forbrugerne, når de skal vælge imellem de forskellige udbydere på markedet. Eksempelvis sælger økologi utrolig godt i øjeblikket. Men hvordan sørger man for, at virksomhedens brand er grønt? Det finder du et par bud på her.
Solceller
En nem og let tilgængelig måde at give virksomheden et lidt grønnere image er ved direkte at satse på grøn energi. Solceller er i dag at finde over hele landet, og det er både en smart investering, der sparer penge og en nem måde at være god ved miljøet.
Solceller kan nemt købes og få en plads på taget, hvor virksomheden blot skal have hjælp i forbindelse med montage. Montage af solceller kan varetages af et firma som Skywork, der arbejder professionelt i højden og giver dig en god pris på montage. Se mere her. Med solceller på taget af virksomheden udtrykker firmaet direkte grøn omtanke og bæredygtighed, hvilket gør kundernes afstand fra kendskab til køb meget kortere.
Grønne historier
En god måde at brande en virksomhed på er ved at gøre den mere personlig og mere menneskelig, så den møder kunderne og forbrugerne i øjenhøjde. Forbrugerne vil nemlig hellere købe et produkt eller en ydelse af et menneske end de vil af et stort firma og ved at gøre et firma mere personlig og menneskeligt, vil det også sælge bedre.
Derfor forsøger mange virksomheder at bruge ansigter og personer i deres markedsføring og desuden fortælle historier fra internt i virksomheden, der styrker kundernes kendskab og forhold til den. En god måde at gøre dette på er igennem en blog på hjemmesiden og en tilstedeværelse på de sociale medier – her kan virksomheden desuden fortælle om grønne initiativer og investeringer, hvilket igen er med til at styrke brandet. Disse grønne historier kan være i alt lige fra grønne omstilling på fabrikken til økologi i kantinen til investeringer i grønne tiltag.