En blog om business og pengesager

Husker du dine medarbejdere?

0

Er du leder i en større eller mindre virksomhed? Lige så snart du har ansvaret for mere end en medarbejder, har du også ansvaret for, at de har det godt i din virksomhed. Ved du, hvordan dine medarbejdere har det? Og viser du, at du sætter pris på deres arbejde? Som leder har du sikkert rigtig mange ting at se til. En af dem er at sørge for, at dine medarbejdere har det godt, og dette er desværre et punkt, mange ledere glemmer i dagligdagen. Vi giver her gode råd til, hvordan du bedre husker at tage dig godt af dine medarbejdere.

Ris og ros

Dine medarbejdere har brug for at vide, om du er tilfreds med, hvordan de udfører deres arbejde. Som medarbejdere kan det være forvirrende, hvis man ikke har nogen anelse om, om man gør det godt eller dårligt, fordi chefen aldrig kommenterer på ens arbejde. Selvom det kan være svært at skulle give kritik til en medarbejder, vil din medarbejder helt sikkert sætte pris på at få at vide, hvad der kan gøres bedre. Vi mennesker har en tendens til, at vi altid gerne vil forbedre os selv. Det gælder selvfølgelig også på arbejdspladsen.

Som chef skal du selvfølgelig huske, at det skal være konstruktiv kritik, du kommer med. Ellers er det svært for medarbejderen at bruge det til noget. Når du kommer med konstruktiv kritik, er det en god idé at komme med ros også. Nævn det, der fungerer, og kom ind på det, der fungerer mindre godt, og hvordan det kan forbedres. Det vil din medarbejder helt sikkert sætte stor pris på.

Oplever virksomheden nogle overordnede sejre, kan det give et kæmpe boost til dine medarbejdere, hvis du deler det med dem. De er trods alt en vigtig del af din virksomhed, og du kunne formentlig ikke have gjort det uden dem. Når du deler succeser med dine medarbejdere, kan det bidrage til at øge effektiviteten.

Har du styr på fødselsdage og jubilæer?

Det er vigtigt at vise dine medarbejdere, at du værdsætter dem, men det er lige så vigtigt at vise, at du faktisk kender dem. Først og fremmest skal du have styr på deres navne. Det må være rule number one. Derudover er det rigtig godt at have styr på deres fødselsdage og jubilæer. Hvis de fylder rundt eller har et stort jubilæum, er det en rigtig god måde for en leder at vise sin påskønnelse ved at give en gave. Det er en måde at anerkende medarbejderen på, og medarbejderen vil helt sikkert føle sig yderst værdsat.

Du tænker måske, at det er svært at finde en gave, der passer til den enkelte medarbejder. Det behøver dog ikke være svært. Find nogle gaver, de fleste ville kunne bruge. Det kan fx være en gavekurv med en masse forskellige lækre ting i. Det kan også være en oplevelse. Mulighederne er mange. Du kan finde andre gode idéer til mandlige medarbejdere her.

Kvinderne er ofte lidt nemmere at finde gave til. Smykker, parfumer og andre lignende ting er ofte et hit her. Derudover kan en gavekurv og oplevelser også sagtens være et hit til kvinderne.

Styrk sammenholdet på arbejdspladsen

Du skal sikkert arbejde sammen med dine medarbejdere på forskellige måder. Derudover skal dine medarbejdere også have et godt sammenhold. Det kan være godt for arbejdspladsen, at der bliver arrangeret nogle forskellige arrangementer en gang imellem, der skal være med til at styrke virksomhedens sammenhold, samarbejdsevner og kommunikationsevner. Det kan gøre rigtig meget for virksomhedens teamwork, at der bliver arrangeret noget, der er specielt for medarbejderne.

Der er mange forskellige måder, man kan styrke sammenholdet. Det kan være decideret team building kurser, men det kan også være helt almindelige sociale arrangementer, hvor man som virksomhed kan tage ud at lave noget sammen uden for arbejdstiden. Hvad det er, er ikke så vigtigt. Det vigtigste er, at du vælger at gøre det for dine medarbejderes skyld. Det er med til at give dem en forståelse af, at du værdsætter deres indsats.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.