Hvorfor online anmeldelser er alfa & omega
Sponsoreret indhold.
Et studie fra Harvard Business school har vist, at restauranter oplever en fem til ni procents fremgang i opsætninger, når deres Yelp rating stiger med bare en stjerne. Læs med her, og find ud af, hvilke erhverv som er mest påvirket af online anmeldelser.
Gode anmeldelser online betyder mere end nogensinde før, viser nye undersøgelser. 88% af os stoler i dag lige så meget på online anmeldelser som på personlige anbefalinger, når vi skal ud at svinge dankortet. En høj rating på velkendte anmeldelsessider som trustpilot og Yelp er derfor et stærkt es at have i ærmet, når firmaer laver online markedsføring. Især for tre erhverv er gode anmeldelser alfa og omega i den evige kamp om at vinde forbrugernes gunst.
(1) Hotelbranchen
Hotelbranchen lever højere end nogen anden branche på gode anmeldelser. Alle vil have ”value for money”, og det gælder både den forretningsrejsende og backpackeren. Undersøgelser viser, at næsten halvdelen af os ikke kunne finde på at booke et værelse på et hotel, som ikke har nogen anmeldelser overhovedet – for hvem ønsker en nat på ondskabens hotel? Hotelbranchen skal af den grund have ekstra fokus på at monitorere deres online anmeldelser og besvare dem i en korrekt tone.
(2) Restaurationsbranchens
Nok ikke så overraskende er restaurationsbranchen også meget mærket af deres kunders online anmeldelser. Mere end halvdelen af os slår restauranters rating op, før vi booker et bord. Andre faktorer som spiller ind, når vi skal vælge et sted at spise, er menuen, atmosfæren og betjeningen. Grundet pandemien vil 67% af millennial-forbrugere i dag foretrække restauranter, som kan levere mad til døren. Ligesom for hotelbranchen er det ekstremt vigtigt, at restauranterne er opmærksomme på deres online anmeldelser, så de kan besvare og forklare de anmeldelser, som trækker deres rating ned.
(3) eCommerce
eCommerce er den sidste spiller, som vi har valgt at inddrage på vores lille top 3 liste. I Danmark er vi vilde med at handle online – faktisk så vilde, at vi er det land i Europa, som handler næstmest på nettet. En veldrevet hjemmeside med gode anmeldelser er derfor et must for dem, som gør sig i eCommerce-branchen. Et studie fra det amerikanske Speigel Reasearch Center konkluderede blandt andet, at visningen af gode anmeldelser på online platforme kan fremskynde konverteringsfrekvensen med op til 270%. Et andet tankevækkende faktum er, at bedre ikke altid bedst, når det kommer til eCommerce. Produkter med en rating på mellem 4.2 – 4.5 ud af 5 sælger nemlig bedre end de produkter, som er rangeret under og over.
Konklusion
Et godt online omdømme kan være en katalysator for mere vækst i en virksomhed. Alt håb er dog ikke ude for de virksomheder, som har et mindre godt ry på de online anmeldelsessider. Gennem solid online omdømmestyring kan man konvertere et dårligt omdømme til et bedre, da forskning viser, at 70% af forbrugerne har en tendens til at stole på de virksomheder, som reagerer på negative anmeldelser. Så uagtet om en virksomhed har gode eller dårlige anmeldelser online, skal man som virksomhedsejer kontinuerlig overvåge og svare på alle ens online anmeldelser.