En blog om business og pengesager

Mange virksomheder undervurderer B2B-handel på nettet

0

Der er mange af de danske B2B-virksomheder, der undervurderer mulighederne for salg på nettet, og det kan komme til at koste dem dyrt i det lange løb. Læs mere om det her.

Man kan sælge hvad som helst på nettet

Efter internettet er vundet frem, er der efterhånden ikke dét, man ikke kan købe direkte fra sin computer. Du kan finde alverdens ting og sager på nettet og også ofte til en god pris. Alt lige fra arbejdstøj til industriovne, antikvariater og legetøj kan findes på diverse webshops. For eksempel kan man hos Bronnumkøbe alverdens former for industriovne til et hvert behov, og der er et utal af sider, der sælger tøj til ethvert formål og enhver anledning. Der er altså absolut ingen grund til, at B2B-virksomhederne ikke også skal satse på handel på nettet, ligesom de fleste andre gør.

Bør man droppe de kørende sælgere?

Inden for B2B-handel har der indtil nu i høj grad været fokus på salg ved kørende sælgere. De har således opsøgt potentielle kunder og reklameret for produktet, og der har der indtil videre været god mening i. Nu ser det imidlertid ud til, at virksomhederne måske skal skifte nogle af de kørende sælgere ud med sælgere, der kan stå for e-handel. På den måde kan de opsøge mange flere kunder på kortere tid, og de kan nemmere fange dem, der faktisk er interesserede. Etablerer man sig som forhandler på nettet, vil andre virksomheder desuden have nemmere ved at finde én, og det er altså endnu en grund til, at man med fordel kan satse på internethandel.

Fordele og ulemper

En af fordelene ved B2B-handel på nettet er altså, at man kan nå ud til enormt mange potentielle kunder på kort tid, og det er naturligvis et kæmpestort plus. Desuden er langt de fleste af os efterhånden blevet meget vant til at handle på nettet, og det gælder altså også i virksomhedsregi. En af ulemperne er til gengæld, at det ikke er nær så personligt som opsøgende salg fra eksempelvis kørende sælgere, og støder man på et produkt på nettet, husker man det ikke i samme grad, som hvis man har stiftet bekendtskab med det igennem en sælger, som gav et godt indtryk. Det kan altså være sværere at overtale potentielle kunder til at sige ja til dit produkt, fordi de udelukkende kan læse om det, og ikke på samme måde kan stille spørgsmål, som hvis de havde en repræsentant for produktet foran sig.

E-handel er kommet for at blive

Alt i alt kan man dog ikke komme uden om, at e-handel er kommet for at blive, og mangler man som virksomhed noget, er der stor chance for, at man vil søge efter det på nettet. Derfor er det usmart af B2B-forhandlere, hvis ikke de sørger for at komme ind på det online marked. Det kræver muligvis nogle ændringer i virksomheden, men i det lange løb vil det være en fordel. Man kan naturligvis stadig godt have eksempelvis kørende sælgere, men med salg på nettet kan man nå en langt større kundegruppe end ellers, og det betyder naturligvis større chance for at få nogle salg igennem.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.