Markedsføringshistorie – sådan endte vi her
Denne artikel indeholder reklame
I dagens Danmark kan man købe ‘falske’ links til sin hjemmeside, betale en influencer for opmærksomhed og dedikere hele virksomheder til at tilfredstille Googles ‘bots’, der crawler ens hjemmeside.
Digitaliseringen vendte op og ned på måden virksomheder kunne interagere med deres kunder på og derigennem skabe forretning, men for at forstå meningen med galskaben og paradigmeskiftet fra analog markedsføring til betalt indhold på sociale medier er det vigtigt at forstå, hvordan vi overhovedet kom derhen – og hvor vi kom fra.
Mennesker har brugt markedsføring længe før det overhovedet havde et navn.
I 40.000f.kr. brugte neandertalere hulemalerier til at lave opråb til menneskerne omkring dem. I 3800f.kr. kom papyrus – den første slag tekstilfiber der kunne laves papir af, og gennem de næste årtusinder revolutionerede det måden vi kommunikerede med hinanden på.
Det var dog ikke før 1440, hvor Johannes Gutenberg introducerede trykpressen for verdenen, at der kom gang i masse medieproduktion- og kommunikation. Først kom aviserne, så sladderbladene og sidst betalt indhold i bladene, noget der gav markedsføringsfolk et hav af nye muligheder.
Satellitradioens introduktion i 1920’erne gjorde at virksomheder kunne markedsføre til en bredere målgruppe nemt og hurtigt. I 40’erne kom fjernsyn – og introduktionen af vertikale opinionsledere (de første influencers) oftest forklædt som sportsstjerner, der gjorde det endnu nemmere for marketingsfolk at påvirke potentielle kunder igennem dem. I 1989 ændrede alting sig igen med introduktionen af ‘World Wide Web’ og bare fire år efter introduktionen af WWW kom den første reklame – og herfra kender vi resten – Yahoo, MSN, HotWired, Pop-up ads og så Google.
Med google (og alle de andre søgemaskiner) kom søgemaskineoptimering – SEO, pay-per-click – PPC og Return-on-ad-spent – ROAS og så kom de sociale medier, der endnu engang ændrede alle spillereglerne helt og aldeles.
Med de sociale medier kom vertikale opinionsledere (de bloggere og influensers vi kender i dag), cross- og multi channeling, Ads baseret på cookies og venner og kort derefter rykkede online marketing, grundet introduktionen af smartphones og apps, direkte ned i vores lommer, for at så være tilgængelige 24 timer i døgnet – og det er her vi er i dag.
Digitale transmissionsparadigmer – fra en-vejs til to-vejs
I 1900 tallet var virksomhedskommunikation en-vejs og efterlod ikke brugeren med meget mulighed for at svare eller reagere på det indhold de blev præsenteret for, uden at det blev en langsommelig process (tænk avisreklamer og motorvejsreklamer). Digitaliseringen har ændret spillereglerne for kommunikation væsentligt, og i dag oplever den potentielle kunde det som en selvfølge at kunne etablere en dialog med virksomheden på tværs af kanaler – også kaldet cross channeling.
Den hurtige adgang til nem kommunikation- og relevant information har ændret måden virksomheder snakker med deres kunder på. Den gamle en-vejs kommunikation er død og begravet og i dag er målet er en dynamisk og konstruktiv dialog mellem virksomhed og forbruger, hvor virksomhederne løbende kan udvikle deres produkt på baggrund af ris og ros fra forbrugeren – et win-win
. Virksomheder der mestrer cross channeling præsenterer sine forbrugere for værdiskabende indhold på tværs af kanaler og får relevant feedback fra deres kunder på tværs af kanalerne – noget der gør livet nemmere for både virksomheden og kunden.