En blog om business og pengesager

Giv kunderne et godt førstehåndsindtryk

0

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Når du inviterer kunder indenfor i din virksomhed til møder eller andre aktiviteter, er det afgørende, at de får et godt førstehåndsindtryk. Vi har nemlig kun syv sekunder til at give andre mennesker et godt førstehåndsindtryk – hvad enten det handler om personlighed eller fysiske rammer. Når først vi mennesker har dannet os et førstehåndsindtryk, er det svært at ændre på det indtryk senere. Ud fra det første indtryk får vi nemlig nogle indgroede forventninger, som er svære at ændre på. Læs med, og få gode råd til, hvordan du giver kunderne et godt førstehåndsindtryk.

En imødekommende velkomst

Det er afgørende, at du eller dine medarbejdere giver kunden en imødekommende velkomst. Den gode velkomst begynder faktisk allerede inden det fysiske møde. Inden mødet skal du nemlig sikre dig, at I har en klar aftale om, hvor og hvornår I mødes. Kunden skal også have information om, hvem der vil tage imod, hvordan kunden finder indgangen osv. Allerede her kan du præge kundens førstehåndsindtryk i den rigtige retning.

Når kunden ankommer, er det vigtigt, at du giver en varm og imødekommende velkomst. Kropssproget betyder meget for førstehåndsindtrykket, så sørg for at smile og have et åbent kropssprog. Kig kunden i øjnene, og giv et godt håndtryk. Sig også gerne positive ting, som at du har glædet dig til at mødes. Sørg generelt for at vise overskud. Hvis du har en travl dag, må det ikke gå ud over kunden, for gæsten skal føle sig velkommen og prioriteret.

Sørg for forplejning

Hvis kontaktpersonen ikke lige er klar med det samme, skal du vise kunden hen til et sted, hvor vedkommende kan sidde og vente. Husk i den forbindelse at spørge, om gæsten vil have kaffe, te eller vand. Du behøver ikke diske op med alverdens snacks og lækkerier, men der bør som minimum være kaffe, te og vand. På den måde føler gæsten sig set, og selvom det bare er en uskyldig kop kaffe, betyder det meget i gæstens øjne og for førstehåndsindtrykket. Under mødet må der også gerne være adgang til lidt forplejning som nødder eller frugt. Det skal bare helst være noget, der ikke larmer for meget.

Der skal være skinnende rent

På de syv sekunder, det tager at danne et førstehåndsindtryk, vil gæsten lynhurtigt spotte, hvis der ligger nullermænd i hjørnerne, og vinduerne trænger til at blive pudset. Derfor er det vigtigt, at der er rent og ryddeligt. Det kan være svært at finde tid til rengøring, for hvis virksomheden skal stråle, kræver det en god portion tid og knofedt. 

Du kan derfor overveje at bruge et rengøringsfirma, som klarer opgaven for dig. Så er du sikker på, at virksomheden altid er præsentabel og klar til gæster. Et professionelt rengøringsfirma er dog ikke meget værd, hvis din virksomhed ikke har de rette rengøringsartikler, som kan klare mosten. En industristøvsuger er for eksempel vigtig, når det kommer til erhvervsrengøring. De har en større sugeevne, larmer knap så meget og har en lang ledning, så det er nemt at komme omkring på kontorer og fællesarealer.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.