En blog om business og pengesager

Digital marketing er et must i dagens Danmark

0

Digital marketing er et emne, der er meget oppe i tiden. Enhver virksomhed med respekt for sig selv anvender digital marketing på den ene eller den anden måde. Lige så snart du har en hjemmeside, kan du anvende digital marketing. Da der er stor konkurrence om forbrugernes opmærksomhed på internettet, er det med at sætte ekstra ind med sin marketingstrategi. Læs mere om digital marketing, og hvorfor du skal benytte dig af det i dette indlæg.

Hvad er digital marketing?

Allerførst er det godt at få på plads, hvad digital marketing egentlig er. Det er svært at praktisere noget, hvis du ikke har en fløjtende anelse om, hvad det egentlig er. Digital marketing forbindes med de aktiviteter, du, som brand eller virksomhed, foretager online for at promovere dit brand og dine produkter.

Lige så snart du har en hjemmeside, er du i gang med at anvende digital marketing. Det kræver dog flere ressourcer og aktiviteter end blot at oprette en hjemmeside til din virksomhed, hvis du vil have del af de mange fordele, der er ved digital marketing.

Hvordan anvender du digital marketing?

Når du skal i gang med at benytte digital marketing til at markedsføre din virksomhed, kommer du bedst fra start ved at lave en strategi for din indsat med digital marketing. Du skal ligge en strategi for, hvad det er, du vil opnå med digital marketing, og hvordan du vil gøre det. Strategien kan være mere kompleks end som så, men det er et sted at starte. Overordnet skal der lægges en handlingsplan for jeres aktiviteter, der er forbundet med digital marketing.

Digital marketing kan indebære mange forskellige former for aktiviteter. Det kan bl.a. være SEO, SEM, content marketing, influencer marketing, online kampagner, e-mail marketing og sociale medier. Det handler derfor om at gøre sig synlig fx på forskellige søgemaskiner og sociale medier med det rigtige indhold.

Hvad er fordelen ved digital marketing?

Fordelen ved digital marketing er, at du kan ramme forholdsvis bredt. Det betyder ikke nødvendigvis en meget bred målgruppe, men i højere grad, at du kan ramme din målgruppe igennem forskellige kanaler. Hvis en potentiel kunde ser dit budskab på flere forskellige kanaler online, kan det være med til at øge din brand awareness. Det kan have en stor betydning, når forbrugeren pludselig skal bruge det, som du udbyder i din virksomhed. Hvis din virksomhed ligger i forbrugerens erindring, kan det føre salg til jeres virksomhed.

Når du er til stede med det samme budskab på flere kanaler, er du med til at fodre forbrugerens erindring om din virksomhed. Tilstedeværelse på forskellige kanaler, hvor kunden oplever en sammenhængende oplevelse, kaldes også for omnichannel tilgang, der er en måde at praktisere sin digitale marketing på.

Fordelen ved at benytte sig af digital marketing fremfor mere traditionel marketing er, at teknologien har bevirket, at forbrugerne har bevæget sig over på den digitale platform. I de fleste tilfælde vil et hvilket som helst køb indebære en søgning på internettet. Derudover bruger forbrugerne meget tid på diverse sociale medier. Forbrugerne er derfor allerede at finde digitalt, spørgsmålet er blot, om din virksomhed og din marketingaktiviteter er det? Hvis ikke, er det ved at være på tid at komme i gang, hvis dine konkurrenter ikke skal nå at stikke af fra dig.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.