En blog om business og pengesager

Selvstændig? Husk (at outsource) de praktiske opgaver

0

Som virksomhedsejer er der mange ting, som man skal have styr på for at få forretningen til at løbe rundt. Især hvis man som virksomhedsejer har ønsket om at få gang i en god omsætning – og dette har langt de fleste virksomhedsejere selvfølgelig.

De praktiske dele i virksomheden er derfor vigtige at have under kontrol og godt styr på, og dette gælder alt fra rengøring til regnskab. Men hvorfor er det væsentligt at have styr på disse ting? Og hvorfor kan man ikke bare selv gøre det? Alt dette kommer vi nærmere ind på i denne artikel, da fokusset her er de praktiske aspekter i en virksomhed.

Hvorfor er det vigtigt?

En virksomhed fungerer – desværre – ikke blot af sig selv, og derfor er der utrolig mange aktiver, som du selv skal gøre. At have en virksomhed kræver ligeledes, at du overholder en masse regler og lovgivninger, da dette sikrer både dig selv, dine ansatte og dine kunder. Derfor bør du sætte dig godt ind i moms, skat og registrering af selve virksomheden.

Hvis du ikke overholder alle lovene, vil din virksomhed i sidste ende blive lukket. Derudover vil gode systemer i økonomien gøre tingene lettere for dig selv, når du skal lave årsregnskaber. De praktiske aspekter indebærer ligeledes rengøring, og hvis ikke kontorerne ser flotte og præsentable ud, kan dette have en meget negativ indflydelse på både kunder og medarbejdere. Derfor er det meget væsentligt, at der tages godt hånd om de praktiske dele i virksomheden.

Hvorfor kan man ikke gøre det selv?

Ingen mennesker kan alt. Dette er der slet ikke noget galt med, og faktisk siger det lidt sig selv. Dog er der ofte alt for mange virksomhedsejere, der tager munden for fuld, når de er i gang med deres egen virksomhed. Enten ønsker man at klare alting selv, eller også mener man reelt, at man selv kan gøre tingene bedst. Dette dur dog ikke i det lange løb, da man med tiden slider sig selv fuldstændig op. Ydermere er der uden tvivl nogle andre mennesker, som har bedre kompetencer end en selv, og som derfor har bedre kundskaber til at udføre opgaverne.

Dette kan være omkring alverdens ting, og det gælder blot om at tage et kritisk blik indad: Hvad kan jeg blive bedre til? Er der nogle opgaver, som jeg bruger alt for meget tid på? Hvis man bruger for meget tid på at ordne virksomhedens hjemmeside, bør man overveje, om man skal ansatte en, som har gode IT- og kodningsegenskaber. Dette gælder ligeledes økonomidelen, da det er vigtigt at have fuldstændigt styr på moms, skat, regnskaber, bogføring mv. Her er det igen en god idé at ansætte folk udefra til at optimere ens regnskaber, hvis man selv har det svært med økonomi.

Det er også en god idé at overveje, om der er områder i ens virksomhed, som man føler er spild af tid. I erhvervsverden er tid nemlig penge, og derfor gælder det om at udnytte tiden på bedst mulig vis. Dette kan eksempelvis være områder som mad eller rengøring, som er ideelle at købe fra eksterne firmaer. For at skabe en god stemning på kontoret kan det være godt at have diverse frugtskåle stående. Dog kræver det tid at indkøbe disse ting, og her kan man i stedet indgå i en frugtordning. Ligeledes kan erhvervsrengøring foregå meget lettere ved at ansætte et rengøringsfirma, som du kan finde på denne side.  På denne måde skal man ikke selv bruge tid på erhvervsrengøring, men man kan i stedet udnytte sin tid på kunder, produktion og samarbejdspartnere.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.