En blog om business og pengesager

Skab fremgang og resultater på arbejdspladsen med øget selvtillid

0

Dette indhold er sponsoreret.

Lavt selvværd og svindende selvtillid er desværre en relativt udbredt tendens blandt den danske befolkning. Udover at lavt selvværd kan give seriøse, mentale udfordringer og påvirke humøret, kan det i høj grad også bremse dine professionelle udviklingsmuligheder på arbejdspladsen og være en hæmsko for, hvordan dine kollegaer og ledere ser og behandler dig.

Men hvordan kan man overhovedet arbejde med at styrke sit eget selvværd eller sin egen selvtillid? Hvordan kan man som kollega, chef, ven eller partner arbejde konstruktivt med at højne et andet menneskes selvværd eller selvtillid? Læs med her og få svar på disse spørgsmål – god fornøjelse! 

Charme, selvtillid og lækkert hår

Sådan lyder den gængse talemåde, vi nok alle har hørt. Og selvom det kan lyde som en popsmart idé uden meget reel værdi, indeholder remsen faktisk en smule sandhed. Når vi klæder os pænt og føler os godt tilpas i vores udseende, udstråler vi nemlig et øget overskud samt ro og harmoni, der helt sikkert vil afspejle sig i din selvtillid.

Der er mange måder at ændre dit udseende, så du fremstår mere selvsikker og seriøs. Et populært valg kan være at investere i professionelle hårprodukter, så du er sikker på, at dit ansigt altid er omkranset af en pæn og redelig frisure, der understreger din stil og professionalisme.

Positiv selvsnak og komplimentkultur

Selvværd handler i høj grad om den måde, vi opfatter os selv på, og de følelser denne selvopfattelse udløser. Det er afgørende for vores mentale trivsel, at vi føler os værdifulde og værdsatte på vores arbejdsplads, da det skaber en fornemmelse af værdi, samhørighed og fællesskab.

Vær opmærksom på, hvordan du tænker og taler om dig selv. Det kan være en dårlig vane at tale sig selv ned, fordi man ikke vil fremstå selvhøjtidelig eller selvglad. Forsøg dog bedst muligt at begrænse negative tanker og nedsættende omtale om dig selv og dine evner – de vil aldrig føre noget godt med sig og påvirker samtidig også, hvordan omverdenen opfatter dig.

Ligesom du ikke bør tale dårligt og grimt om dig selv og dine egne evner, bør du selvfølgelig heller ikke gøre det samme om dine kollegaer og ansatte. Tværtimod er det helt afgørende, at du anerkender dine kollegaers værdier og præstationer, særligt hvis du er i en lederrolle. Grundet den såkaldte jantelov, der findes i dansk kultur, kan mange finde det svært at give komplimenter. Du kan udfordre dig selv ved at lave en målsætning om at give syv komplimenter i løbet af din arbejdsdag – det vil med garanti resultere i store, positive ændringer for både dig selv og dine kollegaer.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.